Μίμης Πλέσσας





















Ο μύθος της Ελληνικής Μουσικής… ζωγραφίζει!

Μια ολόκληρη ζωή “ζωγράφιζε” με τις νότες του τα λόγια μεγάλων στιχουργών στις καρδιές των Ελλήνων. Κατάφερε να κατακτήσει μια ισότιμη θέση στην ιερή τριάδα του ελληνικού πενταγράμμου: «Μάνος Χατζιδάκις – Μίκης Θεοδωράκης – Μίμης Πλέσσας», καθώς το μουσικό του έργο πήρε ανάλογες μυθικές διαστάσεις με το πέρασμα του χρόνου. Ίσως εξ αρχής να μην ήταν τυχαίο ότι τα τρία «Μ» των «δεινοσαύρων» –όπως ο ίδιος τους χαρακτηρίζει– γεννήθηκαν με λίγους μήνες διαφορά μεταξύ τους (Οκτώβριο 1924 ο Μίμης, Ιούλιο 1925 ο Μίκης, Οκτώβριο 1925 ο Μάνος). Λίγους μήνες πριν κλείσει τα 92 του χρόνια, ο γηραιότερος όλων εξακολουθεί να δημιουργεί, αποδεικνύοντας ότι είναι ένας αληθινός αιώνιος έφηβος. Κυριολεκτικά πλέον, ζωγραφίζει εκθέτοντας τις ζωγραφικές δημιουργίες του στο ευρύ κοινό. Τι λέει, όμως, ο ίδιος για τον ζωγράφο Πλέσσα;




Πότε ανακαλύψατε μέσα σας το μικρόβιο της ζωγραφικής;

Τα μικρόβια συνήθως δεν περιμένουν να τα ανακαλύψεις και, όταν σε κυριέψουν, χρειάζεσαι γιατρό. Δόξα τω Θεώ, εγώ χρειάστηκα μόνο χρόνο και, με φτηνά υλικά, δοκίμασα για άλλη μία φορά τη φαντασία μου.

Η έκθεση που θα δούμε φέτος, το Ταξίδι, είναι συνέχεια της περσινής, της Απεικόνισης, ή έχουν ανεξάρτητη θεματολογία;

Θα μπορούσα να πω ότι είναι αλληλένδετες. Βέβαια, η τεχνολογία έχει προχωρήσει, όπως και η γνώση του αντικειμένου. Θαρρώ πως τα κατάφερα…

Τι ακριβώς είναι η πλαστικοζωγραφική;

Ανήκει στη μεγάλη κατηγορία της «Arte Povera» (Φτωχή Τέχνη, Τέχνη των πενιχρών-ευτελών μέσων)1. Έμαθα την ιστορία και είδα από πότε χρησιμοποιούσαν ευτελή υλικά. Σε στιγμές οδύνης (είχαν προσπαθήσει να κάψουν το μέρος που ζω, σ.σ.: ο Μίμης Πλέσσας μένει στην Καλλιτεχνούπολη Αττικής), είδα τα αγαπημένα μου δέντρα καμένα και διάλεξα τα πρώτα μου καράβια.

Ποια είναι η πιο ενδιαφέρουσα άποψη-κριτική που έχετε ακούσει ή διαβάσει για τα ζωγραφικά έργα σας;

Ευτυχώς, από πολύ μεγάλους ζωγράφους. Και ο καθένας τους επαίνεσε και ανέλυσε τα έργα μου. Εσείς θα ξεχωρίζατε φίλο από φίλο;

Σε κάθε χρώμα του πινέλου αντιστοιχίζετε μια νότα ή η ζωγραφική δεν μπορεί να συνδεθεί με κανέναν τρόπο με τη μουσική;

Θα πρέπει να σας πω ότι το πινέλο το χρησιμοποιώ σπάνια. Τα εργαλεία μου είναι το ψαλίδι, το πριόνι, το τρυπάνι, τα χέρια και η φαντασία μου. Η αλληλεπίδραση των τεχνών στους ευαίσθητους είναι γνωστή από πολύ παλιά. Ο μουσικός εμπνέει τον ζωγράφο, που εμπνέει τον ποιητή – και αντιστρόφως.

Εκτιμάτε ότι οι εκθέσεις αυτές απευθύνονται σε όσους έχουν λατρέψει τις μελωδίες σας ή σε ένα διαφορετικό κοινό;

Αυτοί που λάτρεψαν τη μουσική και τα τραγούδια μου ήταν αρκετοί. Και μέσα σ’ έναν χρόνο πλήθυναν όσο και οι αναγκεμένοι. Σ’ αυτούς τους τελευταίους απευθύνεται η καινούργια μου έκθεση…


Διαβάστε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξή του για τον μουσικό Πλέσσα εδώ:


Δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα Monopoli.gr στις 22 Μαρτίου 2016:



[1]   Το όνομα αυτό χρησιμοποιήθηκε πρώτη φορά το 1967, από τον ιταλό τεχνοκριτικό Germano Celant